söndag 9 november 2008

Nu är jag arg, betygshanteringen är oacceptabel

I veckan la vår skolminister Jan Björklund sin betygsproposition, en proposition som inte löser de dagliga problemen med att elevers rättsäkerhet och rättvisa kränks.

Sveriges elevråd - SVEA har valt att inte ta ställning i betygsfrågan, anledningen till detta är att det i dagsläget inte finns en samstämmig elevbild om betyg. Det finns dock en stark och stor enad bild av att vi vill ha; RÄTTVISA OCH RÄTTSÄKRA BETYG.

Den hanteringen som idag finns kring betygsättningen i den svenska skolan, av egen erfarenhet, av våra medlemmars erfarenhet och av den undersökning Sveriges elevråd - SVEA genomförde under Postutbildningarna 2008 (se på www.svea.org) är oacceptabel och framför allt inte rättsäkrad eller rättvisa.

Läroplanen, kurs- och betygskriterierna förklarar en målbild av hur betyg och bedömning skall genomföras i skolan, en målbild jag helt håller med om. Läroplanen har funnits i 14 år, 14 år. Trots detta upplever ingen att alla deras lärare följer lagen, INGEN!

Att Sveriges elever idag blir betygsatta på följande grunder;
  • av obehöriga lärare
  • där betyg och bedömning är en frivillig kurs på lärarutbildningen
  • där lagen inte följs
  • där 90% upplever att deras uppförande är betygsberoende
  • där 90% inte vet varför de får det betyg de får eller vad de ska göra för att få ett högre
Detta är oacceptabelt och jag är arg!!
Vill avsluta med att Tacka Mats Pertoft för att han ha skrivit en interpellation till vår skolminister utifrån vår undersökning, Tack!!'

Nu ska jag äta och nästa inlägg kommer berör vad jag vill gör för att få,

Rättsäkra och rättvisa betyg

2 kommentarer:

Anonym sa...

Josephine Goes Wild!

Bra inlägg, you go girl!

/Sebastian

Anonym sa...

Ska jag köpa en munkorg till dig?