söndag 9 november 2008

jag är en människa som gör mina egna val!

Sedan jag var 16 år var jag fullt målmedveten om att jag skulle bli Förbundsordförande för Sveriges elevråd - SVEA. Idag är jag det för tredje året i rad, det häftigaste och svåraste jag gjort i hela mitt liv. Om ett halvår är det över. Om ett halvår avgår jag. Om ett halvår förändras mitt liv drastiskt.

Jag är en person som har veckovisa insikter och dessa veckor har det varit följande; det finns två slags människor, människor som gör sina egna val och människor som låter andra göra valen åt en. Att välja själv är mer av min stil, jag väljer hur jag mår, jag väljer hur min tid ska spenderas, jag väljer vad mitt liv ska vara.

Att välja själv gör att man måste stå tillsvars, framför allt inför sig själv därav är det ibland tungt och svårt men i längden är det för mig alltid värt det. Idag valde jag, jag valde att spendera min kväll med min familj för det var exakt det jag ville.

Om ett halvår ska jag välja själv helt själv precis som att jag valde att vara och ställa upp till att vara förbundsordförande och utvecklas i detta uppdrag.

Vem är du, väljer du dina val eller låter du någon välja åt dig?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gör mina val men oroas av att det är så många unga som verkar tro att det inte går att göra egna val utan att andra planerar hela ens liv. De försöker inte ens. Det är sorgligt.

Eva Cooper sa...

Det var ett peppande och bra inlägg!